top of page
  • תמונת הסופר/תמרכז חינוכי דנה

מֵידָנה- גיליון 3 תשפ"ג

עודכן: 18 במאי 2023

הניוזלטר של בית ספר דנה


שלום לכולם וכולן!


מידנה הוא המקום בו אנו מספרות על הפעילות והעשייה המשמעותית שקורית בבית הספר שלנו. זה המקום להכיר קצת יותר טוב את העשייה בבית הספר, לקבל השראה ורעיונות וכמובן לפרגן לאנשי הצוות שלנו.


תהנו מהקריאה, מוזמנים לסמן ❤️ קטן בתחתית הפוסט להראות שהייתם כאן. זה נעים לנו.. 🙂

שיהיה שבוע טוב!


 

יום הרופאה והרופא


מחלקה המטו- אונקולוגית

את יום הרופא.ה השנה החלטנו לציין באסופת מרשמים לחיים טובים מילדי המחלקה, המשפחות והצוות המגוון. את המחשבה מאחורי הניעה האמונה שבמקום בו נלחמים על חיים, הכרחי לדעת מה נותן כוחות ומשמעות לחיים עצמם. בהשראת עמותת חברות-'רוח יוצרת בריאות' ביקשנו מהמשתתפים לכתוב בשתי מילים את המרשם שלהם לחיים טובים. אשירה ערכה את המילים על מרשם אמיתי של תרופות באיכלוב ויצרנו מהם שרשראות שנתלו לאורך המחלקה ובמסדרונות באשפוז יום. לסיום צרפנו את שירה של סיון הר-שפי שמקופלת בו המהות ביופיה.




יום הרופא במחלקת ילדים, אורטופדית וכירורגית

הילדים למדו על שבועת היפוקרטס, על תפקידי הרופא דרך חידות ומשחק. הילדים כתבו ברכות כהוקרת תודה על הטיפול המסור. בכל מחלקה הוקדשה פינה לברכות של הילדים. בכל בית החולים חולקו עוגיות מיוחדות שהוכנו לרופאים ולרופאות.



 

חלוקת תעודות במחלקות

מחלקה המטו-אונקולוגית

ממשיכים את המסורת היפה שייסדה עידית הרכזת הפדגוגית לכתוב לתלמידות.ים שלנו תעודות הערכה בכל מחצית. על התוכן הנלמד ועל הכוחות שגייסו לאורך הדרך.

השנה הוספנו מקום בתעודה להערכה אישית של כל תלמיד את הדרך שעבר באמצעות כתיבת כמה שורות "ממני אלי"- מה אני מאחל.ת לעצמי להמשך הדרך.


"ומכל הדרכים בהן הלכת, על זו שיצרת בעצמך צעדיך לנצח הוטבעו" עדי אביטל רוזין

מחלקת שיקום צעירים

כבר תקופה ממושכת בה הרגשנו שתלמידי השיקום עוברים כברת דרך משמעותית ולימודית, זאת ראוי לציין בדרך מכובדת כיאה לבית ספר, אך מיוחדת כיאה לבית ספר ׳דנה׳. לתעודה קראנו ׳ציון דרך׳ והיא נכתבת במשותף על ידי כל המורים העובדים עם התלמיד.

בתעודה כתובים המקצועות אותם למד התלמיד, והערכה בכל מקצוע. כמו כן, ברכה אישית המתייחסת לאופי וחוזקות התלמיד בתהליך השיקומי אותו עבר במחלקה, תוך הדגשת ההתמודדות ולא רק ההישג, וברכה אישית המתייחסת לעבודתו הלימודית של התלמיד לצד הגברת המוטיבציה להתמדה בחזרתו לשגרה.


את התעודה אנו חותמים במשפט המתייחס למוטיב התעודה:

׳השיקום הוא רק חלק ממסעך, בו אנו זכינו לצעוד לצידך, תמיד תשאר לנו טביעת רגליך, וכעת תמשיך בהצלחה בדרכך.׳

ועדיין שוקלים להעתיק את הרעיון של ׳ממני אלי׳ מאת המטו-אונקולוגית 😉




 

ט"ו בשבט

לכבוד ט"ו בשבט ערכנו פעילות לימודית במחלקה האורטופדית, שיחקנו משחק לוח "כך הולכים השותלים" אוספים שתיל במשתלה, כלי גינון בחנות, מים במעיין ומתקדמים בלוח מסלול לשתול שתיל בשמורת הטבע. אח"כ סיפרנו את הסיפור חנן הגנן והדבקנו מאכלים בעצים שונים לפי כל צבע של עץ.

אז יש לנו עץ בארץ ישראל.




 

יום המשפחה

נרות מעוטרים

פעילות יום המשפחה תשפ״ג נסובה סביב עבודה על נרות. אור הנר מסמל אנרגיה וחום, משפחתיות ומאור. כל ילד הוא אור למשפחתו ולהיפך.



הילדים כתבו ברכות למשפחות שלהם, עיטרו את הנרות באמצעות פיסות שעווה שחתכו ואת התוצאה איירו על גבי ניר בעזרת צבעי מים. הציור הדהד וחיזק את העבודה האינטואיטיבית על גבי הנרות. חלקם עיטרו את הברכות באופן תואם לנר.


אחת הילדות בחרה להכין נר שבחציו דגל ישראל, ובחציו דגל אוקראינה, והקדישה אותו לאמה אשר נמצאת באוקראינה:



 

חג פורים


משלוחי מנות חברתיים ערכיים

הוכנו עם הילדים משלוח מנות חברתי ערכי שבו כל ילד כתב ברכה לילד אחר מהמחלקה והביא לו את המשלוח לחדר. בתמונה רואים משלוח מנות שילדה הכינה לילדה אחרת שנמצאת בחדר בידוד.

יעלי (המורה החדשה) מספרת: "הילדה מאוד נהנתה להכין את משלוח המנות בעבור השכנה בחדר הסמוך. אמנם היא לא הביאה אותו בעצמה משום שהייתה בבידוד, אך עדיין הייתה תחושת חיבור והרגשה של ביחד".


"המספר במסיכה"

טל המורה הכינה שעור ייחודי במתמטיקה לקראת פורים, בו הילדים מצאו מספר בתחום מסוים על ידי שאילת שאלות מתמטיות ומתן רמזים מתמטיים.



שוק פורים במחלקה אורטופדית- כירורגית

הצוות החינוכי בהובלת ולרי נערכו מראש לפורים וביום של פורים, קיימו שוק פורים ובו תחנות מגוונות כגון קליעה למטרה, הכנת מסיכות, עמדת איפור וקעקועים ועוד. ילדים המאושפזים בקומה 12 הגיעו במיוחד כדי להשתתף בפורימון, אנשי הצוות החינוכי איישו את התחנות השונות והאווירה הייתה שמחה ופורימית במיוחד!



 

יום השפה העברית

ממשלת ישראל קבעה את כ"א בטבת, יום הולדתו של אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית, ל"יום השפה העברית" זאת במטרה לקדם ולחזק את מעמדה של השפה העברית בישראל וברחבי העולם. בבית ספרנו עסקנו בנושא במשך שבועיים באמצעות קופסאות בריחה. במהלך הפעילות צללנו עמוק לראשית התפתחות השפה העברית, הכרנו את אליעזר בן יהודה ופועלו ואף נחשפנו לביטויים ולמילות הסלנג בשפה הדבורה כיום.




באחת הפעילויות שהעבירה המורה טל, היה מעניין מאוד כאשר למדנו יחד ארבעה תלמידים משכבות גיל שונות ומתרבויות שונות (יהודי, ערבי, ואריתראי) יחד למדנו וחקרנו את השפה העברית וגילינו איך הלכה למעשה היא מחברת בין תרבויות שונות בארץ ישראל.

תמונות משעור ייחודי זה:




עדי הגננת העבירה פעילות לגיל הרך ששילבה את השפה העברית יחד עם ט"ו בשבט. הילדים העבירו ניסוי והכינו עץ לכבוד טו בשבט –הילדים נשאלו- איך אנחנו יודעים את שמות החומרים בניסוי או את חלקי העץ. הילדים ענו באמצעות השפה העברית ומתוך כך הכרנו את אליעזר בן יהודה, את המילים שהמציא ושיחקנו בקופסאות הבריחה.


בפעילויות במחלקה האונקולוגית ובמרפאות למדנו כיצד אנו מבינים זה את זו, הודות לאליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית. אליעזר המציא כמה מילים שהילדים מאוד התחברו אליהם מחיי היום יום כמו: בובה, ורוד, עיתון, רכבת ועוד... בכל מפגש עם קופסאות הבריחה הילדים היו חדורי מטרה לפתוח ולגלות מה יש בתוכה.




 

יום המאה

יום המאה מציין מאה ימי לימוד מתחילת השנה (ללא שבתות, חגים וחופשות). יום המאה מהווה יום שיא במתמטיקה, כאשר כוכב היום ואורח הכבוד הוא המספר 100. ביום זה קיימנו פעילויות לימודיות, יצירות ומשחקים מתמטיים סביב המספר המופלא 100.

במהלך השבוע הועברו פעילויות יום המאה על ידי טל. שני ילדים באותה שכבת גיל משתי מחלקות שונות (בתמונה הם קולעים יחד לסל), התחברו כל כך במהלך הפעילות, כך שהם המשיכו לשיעורים נוספים יחד במחלקה ואף הפכו לחברים.

צמד בנות הגיבו בשמחה לפעילות הבינגו, ודיווחו כי הן לא ידעו שחשבון יכול להיות כיף!




 

יום המעשים הטובים

כמדי שנה, המסורת שמובילה אורית יחד עם כרמית שהשנה היא חלק מצוות בית ספר דנה, המשיכה. ציינו את יום המעשים הטובים, בפרגון מכל הלב לעובדי המשק, כח העזר, תחזוקה ולמזכירות של בית החולים.

ילדי המחלקה כתבו מכתבים וברכות לצוות בהובלת מחנכות הקומות. ניכרת הייתה ההשקעה הרבה של הילדים במכתבים, בציורים ובתוכן המרגש שנכתב.



בטקס, שתי נערות משיקום צעירים הקריאו ברכה מרגשת ואחת מהן שרה שיר- שאריות של החיים, שהשאיר את כולם עם חיוך רחב ולב פתוח:



 

הפינה הטיפולית 😌🗣


מה זו הרחקה, ומה הקשר לבובות?

הפעם, יעל ושירי המטפלות כתבו על עבודה עם בובות בגיל הרך, המייצרת הרחקה ומסייעת להתמודדות עם אתגרי האשפוז.


יעל, מטפלת רגשית בבליותרפיה מספרת:


לפני כמה שבועות פגשתי ילדה כבת 3, שהגיעה למחלקה שלנו, לאחר שנכוותה בפניה ובפלג גופה העליון ממים רותחים, שנשפכו עליה בטעות על ידי סבתה. ביום למחרת היא הייתה עתידה להשתחרר, ולכן ידעתי שיש לנו מפגש יחיד.

שוחחתי עם ההורים, קיבלתי מידע ואינדיקציה על מצבה הרגשי, והחלטתי להתמקד במה שהכי קריטי בזמן הקצר שעמד לרשותנו. ההורים סיפרו שעיקר ההתמודדות בביה"ח היא חרדה ורתיעה בזמן מקלחות ובתהליך החבישה. הילדה מתנגדת וצועקת מה שמקשה מאוד על הילדה, ההורים והצוות וגם מעכב את השחרור הביתה.

במפגש שעשינו, בחרנו ביחד בובה שתשמש כלי השלכתי, ועשינו יחד הצגה ומשחק דמיוני, בו הבובה צריכה להתקלח בדיוק כמוה. יחד קילחנו את הבובה, הבאנו משחה ותחבושות למרוח עליה, חשבנו איך להרגיע אותה ולהסיח את הדעת. המצאת סיפור, הרחקת החוויה מהמטופלת, והשלכתה על בובה שעוברת את הקושי ולא היא עצמה, עזרה לה לתת פתרונות לבובה ולהתגבר.

לאחר משחק של כחצי שעה שהיה הכרחי להיכרות ביננו והן ולעיבוד החוויה שחווה הילדה (והבובה..), הצעתי למטופלת להראות לבובה דוגמא לגבורה ולאומץ- איך להכנס לאמבטיה בעצמה בלי צרחות. המטופלת ממש נענתה לאתגר, רצתה שאהיה נוכחת גם אני בזמן המקלחת יחד עם הבובה ושאראה איך היא מצליחה לבצע את המשימה.

נכנסנו למקלחת, כמובן בשיתוף ההורים, ולאורך כל הזמן דיברתי בשם הבובה בהמון התלהבות והתפעלות: "ואוו, כמה את גיבורה", "הלוואי שגם לי יהיו כוחות כמו שלך"!

המטופלת צלחה את המקלחת יחסית ברוגע, בלי צעקות, ובשיתוף פעולה כשהיא משמשת דוגמא לבובה שעברה את אותה חוויה כמוה.

יצירת ההזדהות ויכולת ההשלכה על דמות אחרת, איפשרה לילדה להרגיש שהיא לא לבד בסבל שלה, וגם למצוא בעצמה כוחות לגבור על הקושי ואף לשמש דוגמא.




שירי, מטפלת באמנות במחלקה המטו-אונקולוגית מספרת:


טיפול רגשי בילדים צעירים הינו ייחודי ומזמן חוויות מפתיעות ומרגשות.

במסגרת הטיפול בגילי (שם בדוי) בת הארבע, אנחנו צוללות לעולם הדמיון והמשחק בכל פגישה מחדש. בפגישות, גילי בוחרת את התוכן ומכתיבה את הקצב ובכך מתאפשרת לה חווית בחירה ושליטה במקום ובתקופה בה נלקחת ממנה השליטה והבחירה כמעט לחלוטין (היא נאלצת לעבור טיפולים קשים, פרוצדורות רפואיות ובליעת כמות גדולה של תרופות).

בטיפול במשחק ובאמנות, משמשים המשחק והאמנות ככלים השלכתיים, באמצעותם הילד יכול להביע את עולמו הפנימי באמצעים הטבעיים לו גם ללא מילים ולעבד חוויות רגשיות מגוונות בסביבה בטוחה.


להלן דוגמא קטנה למה שמתרחש במפגשים עם גילי:

חומרי האמנות והמשחק נמצאים בכל פגישה בכדי לאפשר תחושת ביטחון ולשמר את רצף הפגישות. כמעט בכל פגישה, גילי בוחרת לשחק עם הבובה שיצרנו ביחד בתחילת התהליך. המפגש עם הבובה מהווה מעין טקס כניסה לפגישה. לרוב, גילי בוחרת לטפל בבובה, לפעמים בתפקיד האמא ולפעמים בתפקיד הרופאה, משייטת בין התפקידים בהתאם ל"צורך" של הבובה. במשך הזמן ולבקשתה של גילי, תפרנו לבובה בגדים ומצעים וחיברנו לה פורט וגריפר ובכך ניתן מקום לחוויות לא פשוטות שעברה במהלך תקופת הטיפולים. בכל שלב בדרך, גילי עסוקה בתכנים אחרים שבאים לידי ביטוי באמצעות המשחק עם הבובה. בתקופה שבה נשר לגילי השיער, היה עיסוק סביב העדר השיער של הבובה. בתקופה בה קיבלה סטרואידים גילי עסקה בהכנת אוכל (מפלסטלינה וחומר יצירה נוספים) לבובה כדי להשביע את רעבונה וכו'.

בפגישות, גילי בודקת את הבובה ומשנה את זווית הפה בהתאם למה שהבובה מרגישה. "עכשיו היא עצובה כי כואב לה בלב ובבטן", גילי בודקת אותה עם הסטטוסקופ וקובעת: "הלב שלה לא בסדר". מתפתחת שיחה על הלב של הבובה שבהמשך מקבל ביטוי ביצירה בפלסטלינה (צילום בתחתית). השיח על הבובה מאפשר הרחקה ומסייע לגילי לבטא את תחושותיה באופן שאינו מאיים או ישיר מדי. גילי מסבירה לי ש"יש דברים על הלב" (החתיכות הוורודות על הלב האדום) ובפגישה הבאה היא מורידה את החתיכות הוורודות ואומרת "היום כבר אין דברים על הלב".





 

הפינה האישית... 🌼🌻🌷


ברוכות הבאות למצטרפות החדשות לצוות שלנו!


יפעת- מטפלת במוזיקה בכירורגית

רחלי- מטפלת בפסיכודרמה באורטופדית

תמר- מטפלת באמנות בחופים

עופרי ונופר- מדריכות חברתיות בחופים

יעלי- מורה במחלקת ילדים


כיף שכולכן איתנו! שיהיה בהנאה ובהצלחה..


מזל טוב לעדנה להולדת הנכד! בבריאות ובהנאה! 🎈 💞 🤱


 

נתראה במידנה הבא... שלכן ושלכם, צוות ניהול.



אם הגעתם עד לכאן, תודה על הקריאה, ובכלל. מוזמנים ומוזמנות לכתוב ולהגיב למטה כל העולה על רוחכם.

שימו לב כי בתחתית העמוד ניתן להירשם עם גוגל (ממש בקטנה..), ואז תוכלו לכתוב. אפשר גם פשוט לסמן ❤️ כדי להראות שהייתם וקראתם (בלי להירשם).





94 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page