top of page
  • תמונת הסופר/תמרכז חינוכי דנה

מֵידָנה- גיליון 2 תשפ"ג

עודכן: 30 בדצמ׳ 2022

הניוזלטר של בית ספר דנה


שלום לכולם וכולן!


מֵידָנה הוא המקום בו אנו מספרות על הפעילות והעשייה המשמעותית שקורית בבית הספר שלנו. זה המקום לקבל השראה ורעיונות, הזדמנות לפרגן לאנשי הצוות שלנו ולהכיר קצת יותר טוב את העשייה בבית הספר.


תהנו מהקריאה, מוזמנים לסמן ❤️ קטן בתחתית הפוסט להראות שהייתם כאן. זה נעים לנו.. 🙂

שיהיה שבוע טוב!


 

חג חנוכה במחלקות השונות


פעילות חנוכיות

ולרי המחנכת מספרת:

פתחנו את הפעילות עם הסיפור ההיסטורי של תקופת החשמונאים, דיברנו על המכבים, על היוונים ועל המלחמה שהייתה. הילדים השתתפו ותרמו לסיפור מהידע שלהם. דיברנו על פך השמן הקטן שהספיק להאיר את המנורה שבבית המקדש שמונה ימים אשר לזכר כך אנו מדליקים חנוכיה.


דנו על משמעות האור בחיים שלנו, חלק מהילדים דיברו על האור והחושך, על האש, על היתרונות שלה והסכנות שבאש. התפתחה שיחה על כך שבעבר בתקופה שלא היה חשמל, אנשים האירו את ביתם עם נרות ואש. לאחר מכן הילדים ראו סוגים שונים של חנוכיות וסביבונים וחקרו את הסוגים השונים של הסביבונים, צבעים, מרקמים, גדלים וצורות, ולמדו איזה סוג סביבון מסתובב מהר יותר.

הילדים הכינו מחומרים שונים ומגוונים חנוכיות על פי דמיונם, היה מדהים לראות את היצירתיות של הילדים בהכנת החנוכיות... אפילו היו חנוכיות תלת מימד מרשימות מאוד.




מי זוכר את "גברת קרש ומר מערוך"?

סדנת סיפור והכנת מיניאטורה סביב הסיפור "גברת קרש ומר מערוך" של דתיה בן דור.

גברת קרש מתעוררת ליום נפלא ורוצה לנסוע לטבול בכינרת. אלא שכל החברים עסוקים בהכנת לביבות לחנוכה: הפומפייה, הסכין והכף, התרוד והפומפיה וגם המסננת, המחבת והסיר.

עד שמגיע מר מערוך שאינו ממהר לשום מקום, ושמח לשלו איתה ידיים ולנסוע לטייל יחדיו. אך האם יישארו להם לביבות כשישובו הביתה?

בפעילות הילדים הכירו את צ'אמפ שהיה מבולבל מהחגים, הכירו את ציוד המטבח ושיתפו בדברים שהכינו, היו שותפים פעילים בסיפור ולבסוף יצרו מיניאטורה מפלסטלינה על פי הסיפור.



כל אחת מהילדות יצרה לפי ראות עיניה ויד הדימיון הטובה מיניאטורה על פי הסיפור



ילדה מהמגזר הערבי בחרה להכין סמבוסק במקום סופגניות, קרוב יותר לעולם המשפחתי שלה

 

"זה הסתיו עם הענן..." 🌦️

שיעור הסתיו היה מלווה בקופסאות בריחה מאתגרות הדורשות חשיבה יצירתית וידע עולם. בפעילות הילדים היו צריכים לסדר את בתי השיר שהתעופפו למשורר הפוזר חיים סתיו עם הרוח. בחידות השונות שפתרו, הילדים למדו על השינויים בתקופה זו במזג האוויר, על בעלי חיים אופיינים ועל מאפייני הסתיו בצומח. הילדים הסתקרנו לפצח את קוד המנעול ולגלות מה נמצא בקופסאות.

שילת המורה מספרת: "הופתעתי לראות שגם ילדים צעירים יחסית הצליחו לפצח את הקודים, לפעמים אף יותר בקלות מילדים בוגרים. היה נחמד שחלק מההורים היו שותפים לפעילות וגילו עניין בתכנים. כמורה חדשה בדנה אני נחשפת למגוון תכניות מעניינות, רלוונטיות ואחרות עבור הילדים המאושפזים בשונה מבתי הספר שעבדתי עד כה".



 

תערוכת "נקודות האור שבדרך" 🌟⭐️ 🌟

במחלקה ההמטו-אונקולוגית, הוצגה תערוכה שעסקה בנקודות האור בדרך. היצירות שהוצגו הוכנו במסגרת שעורי אמנות עם אשירה במחלקה ובאשפוז יום.


אשירה מספרת:

"ישבנו עם כל ילד וחשבנו על נקודות האור שמאירות את הדרך המורכבת שהוא עובר. התהליך היה מרגש ונוגע כל כך ללב. הילדים שיתפו בנקודות פנימיות ומיוחדות, והרגשנו שהם ממש חיכו לשתף.. חלק מהילדים ציירו את נקודת האור שלהם בצבעי שמן וחלק צילמו צילומים יפיפיים ומקצועיים. כל ילד כתב הסבר לעבודתו ב"דף עמדה" שהוצג ליד העבודה. המילים שכתבו חודרות אל הלב ושופכות אור על אישיותם של הילדים".

התערוכה הוצגה במרכז החינוכי, על מנת לתת לתוכן ניראות במקום בו הקסם מתרחש.


הילדים התמלאו בגאווה ואור גדול, כשהם ראו את הצוות הרפואי, החינוכי, המשפחות ומכובדים אחרים מגיעים לתערוכה. המרחב הפך לחלל בו מוצגות עבודותיהם ופתאום, המקום בו הם מקבלים כוחות הפך למקום בו הם נותנים כוחות לצופים.

חלק מהעבודות הוצגו על עמודי עירוי שקיבלו תפקיד חדש, על העמודים והקירות תלינו שרשראות של אורות והאווירה הפכה לקסומה ומיוחדת.


"נקודות האור של הילדים נותנות בנו כוח, תקוה, אמונה ותפילה להחלמה מהירה לכולם. הילדים הם האור שלנו בעבודה החינוכית שלקחנו על עצמנו".


 

יום המורה


אורית פינקה אותנו לכבוד יום המורה, וכך היא כותבת:

"יום המורה צוין השנה בערב חנוכה ואין ספק שהאור שאתם מביאים למחלקות מתאים ליום זה ובכלל. זו הזדמנות לעצור לרגע להביט סביב ולראות את הערך המוסף שאנו כצוות חינוכי מביאים למחלקות, לילדים ולמשפחות. הפעם שמחנו במופע של ד"ר התלהבות שהעלה לנו את המצב רוח וכמובן נהננו מהתקרובת שאחרי שתמיד משמחת אותנו. התכבדנו השנה בדברי ברכה מפרופ' רוני גמזו, פרופ' דרור מנדל ותמי זמיר שבירכו אותנו על עשייתנו המוערכת.
שנמשיך ביחד לעבוד להנות וכמובן להיות בריאים".

אשירה הכינה לכל המורים כוסות עם הכיתוב:

"נס גדול קורה פה! במקום בו יש אהבה- קורים ניסים!"


בנות השירות של מחלקה המטו-אונקולוגית הכינו מעטפות לכל איש צוות, ובתוך המעטפה ברכות מילדי וצוות המחלקה:



 


פעילות בנושא מיחזור

שירה ופאתן העבירו פעילויות בנושא מיחזור. כידוע, מחזור הפסולת בישראל הולך ומתרחב באופן מרשים, ומעורר תקוות בנוגע ליכולתנו כחברה לצמצם את הנזקים הסביבתיים שאנו מותירים אחרינו. בשיעור זה למדנו על סוגי אריזות וחומרים והילדים מששו אריזות ומיינו תוך כדי משחק פרה עיוורת. הילדים הניחו מסיכה על העיניים, מיששו אריזות הפסולת למיניהם וזיהו את החומר ממנו הם עשויים, לאחר מכן התאימו לפח המתאים (פח סגול- זכוכיות, פח כחול- ניירות, פח כתום- אריזות פלסטיק, שימורים וכד').

באחד השיעורים ילד בן 10 אמר: "לא ידעתי שכל פעולה שאני עושה יכולה להשפיע על הכדור שלנו"


בתמונה ילדים מרכיבים פאזל שמצוייר בו כדור הארץ וכתוב עליו מיחזור זה הסיפור.



הפעילות פורסמה באינסטגרם של "דנה", מוזמנים להציץ בקישור..

 

"לשם שינוי"- יזמות גלובלית

הפעילות ״לשם שינוי״ נועדה לאפשר לתלמידים הזדמנות לראות ששינוי קטן ביומיום יכול להשפיע בצורה משמעותית על העולם. הפעילות מחברת את התלמידים לעולם החיצוני כאשר יש הרחבת ידע בנושא פיתוח עולמי.

בתוך הפעילות התרחשה למידה שהדגימה את נושא היזמות והפתוח העולמי בקומות שונות בו זמנית באמצעות שיחת זום עם ילדים המאושפזים בקומות שונות. במהלך השיחה, התלמידים שיתפו בקשיים שעוברים עליהם בזמן שהותם בבית החולים. כך ראינו איך פיתוח עולמי, זום במקרה הזה, מאפשר תקשורת וקרבה, כאשר הילדים נחשפו לקשיים דומים שעוברים חבריהם במחלקות האחרות.



 

"יש לי ציפור קטנה בלב..." 🎵 🎶

עדי הגננת הכינה פעילות בנושא סתיו וחורף, המתכתבת עם שיריו הנצחיים של יגאל בשן.

עדי מספרת: "שיריו מלאי עומק ותקווה, ומשום כך רציתי להעניק זאת לילדים במחלקה.

קראנו את השיר- "יש לי ציפור קטנה בלב", ושוחחנו על הנחליאלי הציפור הקטנה ועל כך שהיא מבשרת את בוא הסתיו. דיברנו על השמיים בקיץ ובחורף, על סוגי העננים השונים והילדים שיתפו מה מעורר בהם הקריאה בשיר. נערה בת 12 אמרה: "השמיים נותנים בטחון, כח ושמחה". ילדה מתוקה בת 4 אמרה: "השמיים עושים לי שמח".


כשקראנו את השיר- "תן לי את היום הזה" התחברנו לרוח המחלקה אשר מעודד להתמקד בכאן ובעכשיו, בכוחות וביכולות של הילדים".


עדי הזמינה את מיקה בשן, אשתו של יגאל להגיע למחלקה ולהשתתף בפעילות. מיקה התרגשה מאוד, והכניסה אווירה נעימה ומוארת.



 

הפינה הטיפולית 😌🗣

טיפול באמצעות בעלי חיים- אנה מספרת:

"לפני כמה ימים נקראתי לאשפוז יום ילדים לעזור לילד על הרצף לעבור בדיקת דם. שושי האחות האחראית של אשפוז יום ילדים סיפרה שהילד היה במצוקה גדולה מאוד, וכי האמא אמרה- "אם רק היה לכם כלב...." מיד שושי קפצה ואמרה- "דווקא יש לנו כלב!" וקראה לנו להגיע. כשהגענו ראיתי ילד שהתעייף מלהלחם בצוות, מכונס בעצמו. לאט לאט התחלנו לדבר על הכלב שיש לו בבית, על יוז'יק, על מה שהיא צריכה ממנו, וכך הילד הפך ממטופל למטפל. הטיפול ביוז'יק עזר מאוד גם בזמן הבדיקה עצמה שהגיעה לאחר מכן, שכן הילד היה עסוק בה ופחות עסוק בעצמו. כך הוא עבר את הבדיקה בשלום.


לפעמים כשאני ויוז'יק הולכות בשטח בית החולים, אני שומעת צעקת שמחה "יוז'יק!" ורואה ילד או ילדה רצים לכיוון שלי או ההפך מנפנפים וכאילו מבקשים שניגש אליהם.. לפעמים זה ילד שהקשר שלנו היה ארוך ואני מזהה אותו מבעד למסכה ולפעמים אלו היו מפגשים בודדים או אפילו מפגש אחד, כמו שקרה במפגש זה.

אני מרגישה שהמפגשים הינם כל כך חשובים עבורם, נותנים תמיכה ואולי קצת כוחות להמשיך הלאה.



 

הפינה האישית... 🌼🌻🌷


ברכות לסועאד על נישואיה לבחיר ליבה! מאחלים לכם חיים משותפים מלאים בשמחה, בריאות וטוב 💞

 

נתראה במידנה הבא... שלכן ושלכם, צוות ניהול.



אם הגעתם עד לכאן, תודה על הקריאה, ובכלל. מוזמנים ומוזמנות לכתוב ולהגיב למטה כל העולה על רוחכם.

שימו לב כי בתחתית העמוד ניתן להירשם עם גוגל (ממש בקטנה..), ואז תוכלו לכתוב. אפשר גם פשוט לסמן ❤️ כדי להראות שהייתם וקראתם (בלי להירשם).





92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page