top of page
  • תמונת הסופר/תמרכז חינוכי דנה

ימי זכרון לשואה ולגבורה ולחללי מלחמות ישראל


כמדי שנה אנחנו מציינים בדנה את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בחרנו להציג את ששת מדליקי המשואות בהר הרצל, נחשפנו לגבורה של אנשים אלה בזמן המלחמה, ושוחחנו על הקשיים ועל תעצומות הנפש שלהם אל מולם.

ביום הזכרון וביום העצמאות ציינו את הנושא "מזיכרון לתקומה", באמצעות הצגת סיפורים של ארבעה חיילים ושל מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל.




























פעילות לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה באמצעות קומיקס

דניאל, המורה לקומיקס, מספר על הפעילות שהעביר זו השנה השניה:

השנה ערכתי פעילות לימודית לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שמטרתה לתווך לילדים נושא טעון זה באופן מותאם ובעזרת מדיום הקומיקס האהוב עליהם. הפעילות הועברה במחלקת ילדים עם תלמידים בגילי 8 עד 13, ובשילוב תלמיד מהחינוך המיוחד. התלמידים נחשפו לנושא השואה באופן מותאם לגילם ולמדו על ההתמודדות בקרב ילדים בשואה ובפרט על ענידת טלאי צהוב.

הנושא הועבר בתיווך קטע מתוך ספר הקומיקס ״המחבוא״, שתורגם מצרפתית בהוצאת כנרת. כל משתתף הקריא בתורו לקבוצה קטע מתוך הספר ונעשה שיח קבוצתי על הרגשות שחוו הדמויות ועל הרקע ההיסטורי שבו מתרחשת העלילה. המפגש נחתם בפעילות איור קצרה בהשראת התוכן הנלמד.



פעילות בעקבות יאנוש קורצ׳אק

עדי הגננת העבירה פעילות מקסימה לילדים, העוקבת אחר פועלו של יאנוש קורצ'ק. עדי מספרת:

בפעילות הכרנו את הכובעים הרבים שהיו ליאנוש קורצ'אק: סופר, שדרן, חייל, רופא ומנהל פנימייה. כל ילד סיפר לאיזה תפקיד הוא הכי מתחבר. לאחר מכן הרכבנו פאזל של יאנוש, שבו כל חלק מסמל זמנים שונים בחייו. הילדים צפו בסרטון על יאנוש שעזר להבין כיצד ניהל את חיי הפנימייה. התעמקנו בנושא החוקים והנהלים שיש בפנימייה. יאנוש התייחס לכל הילדים כאל אזרחים שיש להם זכויות וחובות. כדי לעזור לילדים לעמוד בחובותיהם, יאנוש הכין גלויות עידוד לילדים. הילדים שעשו את הפעילות על יאנוש התבקשו גם הם לבחור גלויות עידוד, מתוך הגלויות המקוריות של יאנוש. אחד הילדים שבחר גלויות עידוד אמר, שכשהוא מסתכל על הגלויה הוא מתעודד שעוד מעט יצא מבית החולים. ילדה אחרת אמרה, שכשהיא מסתכלת על הגלויה היא רואה שלג וסדר, ומתעודדת שבסוף היא תבריא.



פעילות לזכרו של אור אשכר

עדי הכינה פעילות ליום הזכרון לחללי מלחמות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אשר עסקה באור אשכר, אשר נהרג בפיגוע בדיזינגוף שהיה אך לא מזמן. על השולחן הונחו תמונות של אור וכיתוב שמו של אור בעזרת נרות ולבבות.

הילדים התבקשו לבחור את התמונה שאליה הכי התחברו. חלקם בחרו תמונה שבה אור מחובק עם אמו, חלקם תמונות מתחרויות ריצה וכן הלאה. בעזרת כל תמונה ניסינו להבין את דמותו של אור. מתוך התמונות, לאחר מכן, סיפרה עדי על חייו של אור, והילדים שמעו על תחרויות הספורט הרבות שלקראתן התאמן ועל ההתחלה המאתגרת שהייתה לו.

ברגעי משבר תמיד אמר לעצמו משפט של וולט דיסני:

"אם אתה יכול לחלום את זה, תוכל להשיג את זה".

הילדים שיתפו כיצד משפט זה נוגע בהם. אחד מהם שיתף, שהוא חולם להיות גיבור-על ולעזור לאנשים, וגם הוא כמו אור צריך להתאמן הרבה כדי שיהיה לו כוח לעזור לאחרים. הילדים הכינו תוצר בעזרת התמונות של אור והמשפט שעליו דיברו בפעילות.





8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page