top of page
  • תמונת הסופר/תמרכז חינוכי דנה

מֵידָנה- גיליון 4 תשפ"ג

עודכן: 18 במאי 2023

הניוזלטר של בית ספר דנה


שלום לכולם וכולן!


מידנה הוא המקום בו אנו מספרות על הפעילות והעשייה המשמעותית שקורית בבית הספר שלנו. זה המקום לקבל השראה ורעיונות, הזדמנות לפרגן לאנשי הצוות שלנו ולהכיר קצת יותר טוב את העשייה בבית הספר.


תהנו מהקריאה, מוזמנים לסמן ❤️ קטן בתחתית הפוסט להראות שהייתם כאן. זה נעים לנו.. 🙂

שיהיה שבוע טוב!


 

פעילויות חג פסח


מחלקת ילדים

את חג הפסח במחלקת ילדים חגגנו עם מגוון פעילויות.

פעילות בעקבות סיפור משה הקטן בתיבה - הכנו דגם של משה בתיבה השטה במי היאור ומסביבה צמחי סוף. כחלק מסיפור משה בתיבה למדנו על המושגים צף ושוקע. חקרנו חפצים שונים (חלק מהחפצים היו ציוד רפואי כגון מבחנה סגורה ופתוחה ומזרק). שיערנו: האם הם יצופו או ישקעו? ובדקנו זאת באמצעות קערה מלאה במים.

פעילות הכנת מצות לחג - למדנו על המצה, ומדוע אוכלים אותה דווקא בפסח כחלק מסיפור יציאת מצרים. הכנו תנור ומצות ושחקנו במאפייה.

הקראנו את הסיפור לפסח ״אגוז הזהב״. חקרנו את מבנה אגוזי המלך ומדוע קיבלו את שמם. למדנו לשחק ״זוג או פרט״ ושחקנו במשחק. לאחר מכן כל ילד וילדה צבעו אגוז בצבע זהב.




קומה 2- פעילות "נחש מי?"

פעילות "נחש מי אני?" המלמדת על סמלי חג הפסח. כל מתמודד מגריל תמונה שעל גביה סמל של חג הפסח (לדוגמה עשר המכות, אפיקומן וכדומה), כאשר הוא לא רואה מה מופיע על גביה. עליו לשאול שאלות של כן ולא, כדי לנחש את הסמל שאותו הגריל.



 

ימי זכרון לשואה ולגבורה ולחללי מלחמות ישראל


כמדי שנה אנחנו מציינים בדנה את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בחרנו להציג את ששת מדליקי המשואות בהר הרצל, נחשפנו לגבורה של אנשים אלה בזמן המלחמה, ושוחחנו על הקשיים ועל תעצומות הנפש שלהם אל מולם.

ביום הזכרון וביום העצמאות ציינו את הנושא "מזיכרון לתקומה", באמצעות הצגת סיפורים של ארבעה חיילים ושל מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל.




























פעילות לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה באמצעות קומיקס

דניאל, המורה לקומיקס, מספר על הפעילות שהעביר זו השנה השניה:

השנה ערכתי פעילות לימודית לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שמטרתה לתווך לילדים נושא טעון זה באופן מותאם ובעזרת מדיום הקומיקס האהוב עליהם. הפעילות הועברה במחלקת ילדים עם תלמידים בגילי 8 עד 13, ובשילוב תלמיד מהחינוך המיוחד. התלמידים נחשפו לנושא השואה באופן מותאם לגילם ולמדו על ההתמודדות בקרב ילדים בשואה ובפרט על ענידת טלאי צהוב.

הנושא הועבר בתיווך קטע מתוך ספר הקומיקס ״המחבוא״, שתורגם מצרפתית בהוצאת כנרת. כל משתתף הקריא בתורו לקבוצה קטע מתוך הספר ונעשה שיח קבוצתי על הרגשות שחוו הדמויות ועל הרקע ההיסטורי שבו מתרחשת העלילה. המפגש נחתם בפעילות איור קצרה בהשראת התוכן הנלמד.



פעילות בעקבות יאנוש קורצ׳אק

עדי הגננת העבירה פעילות מקסימה לילדים, העוקבת אחר פועלו של יאנוש קורצ'ק. עדי מספרת:

בפעילות הכרנו את הכובעים הרבים שהיו ליאנוש קורצ'אק: סופר, שדרן, חייל, רופא ומנהל פנימייה. כל ילד סיפר לאיזה תפקיד הוא הכי מתחבר. לאחר מכן הרכבנו פאזל של יאנוש, שבו כל חלק מסמל זמנים שונים בחייו. הילדים צפו בסרטון על יאנוש שעזר להבין כיצד ניהל את חיי הפנימייה. התעמקנו בנושא החוקים והנהלים שיש בפנימייה. יאנוש התייחס לכל הילדים כאל אזרחים שיש להם זכויות וחובות. כדי לעזור לילדים לעמוד בחובותיהם, יאנוש הכין גלויות עידוד לילדים. הילדים שעשו את הפעילות על יאנוש התבקשו גם הם לבחור גלויות עידוד, מתוך הגלויות המקוריות של יאנוש. אחד הילדים שבחר גלויות עידוד אמר, שכשהוא מסתכל על הגלויה הוא מתעודד שעוד מעט יצא מבית החולים. ילדה אחרת אמרה, שכשהיא מסתכלת על הגלויה היא רואה שלג וסדר, ומתעודדת שבסוף היא תבריא.



פעילות לזכרו של אור אשכר

עדי הכינה פעילות ליום הזכרון לחללי מלחמות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אשר עסקה באור אשכר, אשר נהרג בפיגוע בדיזינגוף שהיה אך לא מזמן. על השולחן הונחו תמונות של אור וכיתוב שמו של אור בעזרת נרות ולבבות.

הילדים התבקשו לבחור את התמונה שאליה הכי התחברו. חלקם בחרו תמונה שבה אור מחובק עם אמו, חלקם תמונות מתחרויות ריצה וכן הלאה. בעזרת כל תמונה ניסינו להבין את דמותו של אור. מתוך התמונות, לאחר מכן, סיפרה עדי על חייו של אור, והילדים שמעו על תחרויות הספורט הרבות שלקראתן התאמן ועל ההתחלה המאתגרת שהייתה לו.

ברגעי משבר תמיד אמר לעצמו משפט של וולט דיסני:

"אם אתה יכול לחלום את זה, תוכל להשיג את זה".

הילדים שיתפו כיצד משפט זה נוגע בהם. אחד מהם שיתף, שהוא חולם להיות גיבור-על ולעזור לאנשים, וגם הוא כמו אור צריך להתאמן הרבה כדי שיהיה לו כוח לעזור לאחרים. הילדים הכינו תוצר בעזרת התמונות של אור והמשפט שעליו דיברו בפעילות.



 

פעילויות לשבוע האחים והאחיות

גם אנחנו במרכז החינוכי "דנה" חגגנו ופרגנו לאחים ולאחיות המופלאים שלנו! במהלך השבועיים האחרונים. הועברו שעורים בנושא ההיסטוריה של מקצוע הסיעוד- דרך סיפור חייה מעורר ההשראה של פלורנס נייטינגייל. ניתן דגש לתכונות הייחודיות של מי שבוחר במסלול חיים שמקדיש הענקה ונתינה לאחר.

השיעורים הועברו בכל המחלקות ע"י מגוון רחב של מורים. המורים שהעבירו את הפעילות ציינו בהתרגשות את הלמידה המשמעותית, את רמת הסקרנות והמעורבות של הילדים, זאת מתוך הקשר שלהם עם האחים והאחיות והכרת התודה לטיפול בהם.

אחד הנערים במחלקת שיקום צעירים כתב-

"תמשיכו להנות מהעבודה, באמת תזכרו שאתן בתפקיד חשוב לאנשים שצריכים את זה בזמן הכי קשה שלהם".

בכל מחלקה המחנכות תלו שלט ובו ברכות לילדים, תמונות משמעותיות, הפתעות לאחיות ועוד. מוזמנים להכנס לפוסט בפייסבוק של בית החולים על הפעילות שלנו לכבוד שבוע האחות.



 

שעורי אורגימי ייחודיים


שיעורי אוריגמי מועברים על ידי רחל המורה, אשר הביאה תחום זה אל ״דנה״ לפני שנים רבות.

רחל מספרת: כל שיעור אוריגמי מתחיל בהסבר קצר על מקורות האוריגמי. מדובר באומנות קיפולי נייר שנוצרה לפני מאות שנים. במהלך השיעור אנו מדברים על העקרונות החשובים של אומנות קיפולי הנייר ולאחר מכן מכינים דגמים שונים, כל אחד לפי יכולתו ורצונו. הדגמים הם בדרגת קושי קלה-בינונית, כאשר לתלמידים מתקדמים ניתנת בחירה ממבחר דגמים נוסף.

בסיום השיעור התלמידים רואים אילו קיפולים וצורות ייחודיות ניתן להשיג באמצעות קיפולי נייר, וכמובן לוקחים איתם את הדגמים שהכינו. בתמונה המצורפת ניתן לראות את תחילתו של השיעור, לאחר שניתנו ההסברים, חולקו הדפים ונבחרו הדגמים.




 

מפגש מיוחד בין אוצרת והיסטוריונית לבין נערה


ניצה, המורה היקרה שלנו לצורפות מספרת:

יערה קידר היא היסטוריונית ואוצרת אופנה. התערוכה האחרונה שאצרה: ״אלבר אלבז: מפעל החלומות״, נפתחה בספטמבר 2022 במוזיאון העיצוב חולון. יצאתי מההרצאה מרוגשת עד דמעות. מיד חשבתי על נ', נערה מופלאה אשר סיימה את טיפוליה במחלקה ההמטו-אונקולגית וחזרה אל שגרת חייה. נ' החלה ללמוד אופנה בלימודי חוץ בשנקר. לצערי הרב, היא שבה אלינו בשנית והלב נקרע.

ביקשתי את רשותה של יערה, אוצרת האופנה, לשתף בהרצאה את נ', ובמענה לכך, היא הציעה שתגיע בעצמה להעביר את ההרצאה לנ'. ואכן כך היה. אל החדר הקטן הגיעה יערה שעד כה העבירה את הרצאתה באולמות מוזיאונים, להרצות באופן אישי לנערה ולאמה. התרגשות, תקוות, חלומות והשראה אינסופית מילאו את האויר:


נ' מספרת לאחר המפגש עם יערה:

״שמעתי על אלבר אלבז מדי פעם, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה העשייה שלו מדהימה. הגעתי סקרנית ונרגשת ותוך כדי ההרצאה התרגשתי בעיקר מאותם רגעים קטנים ומשמעותיים בחייו וגם ומצירופי המקרים שגרמו לכך שמה שצריך היה להיות אכן קרה. לא יאומן מהיכן בא ולאן הגיע אלבר. ‏קיבלתי המון השראה ומוטיבציה, וברגע שאסיים את הטיפולים אתמקד בעולם האופנה וארצה ללמוד על מעצבים נוספים".

אמה של נ' הוסיפה:

״‏יצאתי בחשיבה אחרת, והבנתי לראשונה את עומק משיכתה של נ' ללמוד את המקצוע הזה. ‏זה סיפור חיים ענקי של תעוזה, תשוקה, חלומות והרבה אמביציה״.

הסיפור של אלבר מלא ניסים ונאחל לנערה שכאלו ילוו אף אותה בעתיד.





 

שבוע בטיחות

בשיתוף עם ארגון בטרם, אשר עוסק בהנגשת בטיחות בדרכים, תכננו מערך שיעור מותאם לתלמידים שלנו בגילאים שונים ומחלקות שונות. התמקדנו ברכיבה בטוחה באופניים וקורקינטיים חשמלאים. השיעור כלל מיקוד בחוקים רלוונטיים וכללי בטיחות. ביום שני הגיעו נציגי בטרם ואיישו עמדת הסברה בכניסה למיון ילדים. הנציגים ענו והסבירו על כל שאלה הקשורה לבטיחות - התייעצות על כיסא תינוק לרכב, בטיחות בקיץ ובטיחות בבית.




 

הפינה הטיפולית 😌🗣

הפעם סועאד משתפת אותנו על העבודה הטיפולית הייחודית עם ילד מהרשות הפלסטינית ועל האתגרים שבכך:


במסגרת עבודתי כמטפלת באומנות בדנה אני עובדת עם ילדים אונקולוגיים שמגיעים לתיירות מרפא מעזה ומהגדה. בנוסף לאתגרים והקשיים איתם מתמודדים ילדים אונקולוגיים, ילדים פלסטינים המגיעים מהרשות מתמודדים עם אתגרים נוספים מעבר למחלה ולהשלכותיה הגופניות והנפשיות.

עצם היותם רחוקים מביתם וממשפחותיהם, במקום זר להם, בו מדברים בשפה שהם לא מבינים (לרוב זה הביקור הראשון שלהם בארץ), הופך את חווית האשפוז למורכבת במיוחד. חלק מהילדים מתאשפזים לתקופה ארוכה שיכולה להגיע לחצי שנה עד שנה מבלי להשתחרר הביתה בכלל, ובמקרים יותר מורכבים הם מלווים ע"י קרוב משפחה (סבא סבתא או דודה) ולא עם ההורים או לפחות אחד מהם.

היעדר ההורים בתקופה כל כך קריטית עבור הילד החולה מהווה גורם משמעותי להתפתחות קשיים רגשיים שהרבה פעמים מקבלים ביטוי בהתנהגויות ובתגובות חריפות כמו התפרצויות זעם או סרבנות קשה ואי שיתוף פעולה עם הצוות הרפואי.

עלי (שם בדוי), בן 5, אושפז כאן כ-10 חודשים, מתוכם 8 חודשים היה בבידוד מלא. סבו שהה איתו בזמן האשפוז. עלי לא יכל לצאת מהחדר בכלל, גם לא למרחב פתוח, וודאי שלא למרחב החינוכי. הכעס על היותו בבידוד ורחוק ממשפחתו היה מושלך באופן עוצמתי על הסב- לא היה נותן לו לצאת מהחדר, התפרצויות זעם כלפיו ועוד.

בטיפול, השתמשנו בבובות, והתכנים שעלו היו סביב שליטה- מי החזק ומי החלש, דמויות של מציל וקורבן ועוד. המשחק היה בתנאים שלו בלבד, כאשר הוא החליט על מהלך הדמויות שלי במשחק, וכמעט ולא היה משחק הדדי. ניתן להבין זאת באופן מקביל לחיים שלו, שם הוא לא הרגיש כלל שיש לו בחירה והחלטה על מה שקורה. כך, יכולתי להרגיש את החוויה שלו, של חוסר שליטה וחוסר אונים. עם הזמן, ההתנהגויות הקשות כלפי הסב נרגעו, ועלי יכול היה לשחרר את סבו, ההתפרצויות נרגעו, והוא אפשר לעצמו להיות עצמאי יותר.

הטיפול באמצעות אומנות אשר מהווה עבור הילדים כלי השלכתי יכול לעזור להם לבטא כל מיני רגשות מורכבים כמו כעס, עצב או געגועים באופן יותר מווסת, כך שהם יכולים להשליך לאומנות ולחומר תכנים רגשיים מעולמם הפנימי במקום התנהגויות חריגות ולא יעילות עבורם. עלי בנה מטוס (בתמונה) איתו היה יוצא למסע- לחלל ולמקומות שונים. הוא היה הנהג, ובכל פעם היה מעלה למטוס דמויות מהמשפחה שלו- אמא, אבא, דודה, אחותו, וגם אותי. מראה את הפנטזיה שלו לחזור ולהיות עם המשפחה ולהיות חופשי, לטוס ולהיות הטייס של החיים שלו.




 

מרכז חופים


בשעה טובה שמחים לבשר שמרכז חופים נפתח לפני כחודש. כיום מגיעים למרכז 7 נערות ונערים, ובכל שבוע המרכז מתרחב ומתפתח עוד קצת.

בזמן הקצר שאנו פתוחים התקיימו אצלנו בחינות הבגרות במתמטיקה ובאנגלית, ובקרוב יתקיימו גם בתנ"ך והיסטוריה. מעבר למערכת הלימודים המלאה מתקיימים בחופים גם חוגי כלבנות, צילום, בישול וגינון טיפולי.

הנערים מגיעים מגיעים באופן קבוע, שמחים להגיע ונהנים מאוד מהפעילויות החברתיות בצוותא.

אנחנו מתגבשים גם כצוות של המרכז, וצומחים יחד עם חופים.



 

נתראה במידנה הבא... שלכן ושלכם, צוות ניהול.



אם הגעתם עד לכאן, תודה על הקריאה, ובכלל. מוזמנים ומוזמנות לכתוב ולהגיב למטה כל העולה על רוחכם.

שימו לב כי בתחתית העמוד ניתן להירשם עם גוגל (ממש בקטנה..), ואז תוכלו לכתוב. אפשר גם פשוט לסמן ❤️ כדי להראות שהייתם וקראתם (בלי להירשם).





60 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page